هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روی دیجیتال مارکتینگ

۱۷ مرداد ۱۴۰۲

زمان تقریبی مطالعه


دیجیتال مارکتنیگ را می‌توان یکی از عنوان‌ها و بزر‌گترین حوزه‌هایی نام برد که با آمدن هوش مصنوعی دچار تحولات بسیاری شده است. ...


هوش مصنوعی و تأثیر آن بر روی دیجیتال مارکتینگ:

دیجیتال مارکتنیگ را می‌توان یکی از عنوان‌ها و بزر‌گترین حوزه‌هایی نام برد که با آمدن هوش مصنوعی دچار تحولات بسیاری شده است. ما در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی، تأثیر آن بر روی دیجیتال مارکتینگ و ترکیب این دو بر روی آینده‌ي بازاریابی آنلاین خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا (Artificial Intelligence)  که به اختصار AI خطاب می‌شود، یکی از داغ‌ترین موضوعاتیست که امروزه در دنیا دهان به دهان می‌چرخد. در سال‌های اخیر نوآوری‌ها و پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ي فناری و دیجیتال به وجود آمده است که جنجال برانگیزترین آن را می‌توان هوش مصنوعی نامید.

با شنیدن اسم هوش مصنوعی چه چیزی در ذهن شما جرقه می‌زند؟ از دست دادن کسب‌وکار؟ رباط‌هایی که به زودی قرار است جای انسان‌هارا بگیرند؟ سینمای هالیوود و فیلم‌های علمی تخیلی؟ پیش از این هوش مصنوعی در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی آمده بود. به طور نسبی می‌توان گفت همگی با هوش مصنوعی و دنیایی که توسط آن اداره می‌شود آشنا هستیم چرا که سال‌هاست با کامپیوتر‌های ساده که یک نوع هوش مصنوعی به حساب می‌آیند، کار می‌کنیم. اما حال، می‌خواهیم بدانیم هوش مصنوعی واقعی کدام است؟ می‌تواند جای مارا در دنیای مارکتینگ و بازایابی بگیرد؟ مفید است یا مضر؟ دوست است یا دشمن؟

هوش مصنوعی یکی از شاخه‌های وسیع علم کامپیوتر است. برای آنکه بتوان کامپیوتر‌ها را به رباط‌های انسان نما تبدیل کرد تا آنچه که در توان انسان است رو انجام دهند، به مقدار داده‌های بسیار زیادی وجود دارد. مجموعه‌ داده‌های بزرگ باعث می‌‌شود تا بتوان با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی الگو‌هایی را شناسایی کرد و پیش بینی‌هایی انجام داد.

 نگاهی گذرا به دنیای دیجیتال مارکتینگ:

دیجیتال مارکتینگ را می‌توان فروش و ارائه‌ی محصول درفضای مجازی خواند. ابزارها و پلتفورم‌های بسیاری در دنیای امروزوجود دارد که شما می‌توانید کسب و کارتان را در آن گسترش داده و محصول خود را به مخاطبان هدف خود نشان دهید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، مجموعه‌ای از استراتژی‌های بازاریابی برای پیدا کردن جایگاه مناسب، فروش بهتر، سود بهتر و غیره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی  مانند اینستاگرام، سایت، تلگرام است.

هوش مصنوعی جای دیجیتال مارکتینگ را می‌گیرد؟

هوش مصنوعی در این سال‌ها تحولات بسیاری کرده و با سیر پیشرفت خود توانسته تأثیربسازایی بر روی فضای مجازی و به طور کلی دنیای امروز بگذارد. اما آیا می‌توان هوش مصنوعی رو جایگزین خوبی برای بازاریابی دیجیتال دانست؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

در سال‌های اخیر بسیاری مخالف هوش‌مصنوعی و کمک گرفتن از آن برای کسب و کار خود بودند. تا جایی که بسیاری می‌گفتند هوش مصنوعی جای آن‌هارا گرفته و با پیشرفت آن دیگر جایگاهی برای بازاریابان باقی نمی‌ماند. اما درحال حاضر خبر‌ها حاکی از آن است که بسیاری از برند‌های بزرگ از هوش مصنوعی استفاده کرده و بسیاری از بازاریابان از آن برای استراتژی‌های بازاریابی خود کمک می‌گیرند!

به عنوان مثال، دو برند موفق آمازون (فروشگاه اینترنتی) و Spotify ( پلتفرم پخش موسیقی) از هوش مصنوعی برای پیشرفت خود استفاده کرده اند.

شرکت Amazon بر اساس خرید‌ها، بازدید‌های قبلی مشتریان و مخاطبان خود، از هوش مصنوعی برای نشان دادن خرید‌های مرتبط استفاده می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی سبب ایجاد یک شخصی سازی برای هر مشتری شده است! مشتری به محض ورود به سایت با محصولی که به دنبال آن می‌گشته و احتیاج داشته مواجه می‌شود. آمازون با این امر احتمال خرید قطعی در قدم اول را برای خود افزایش داده و مخاطب موقت را تبدیل به مشتری دائمی می‌کند.

تا اینجا متوجه شدیم که هوش مصنوعی جای بازاریابان را نگرفته اما بر روی کسب و کار‌ها و دیحیتال مارکتینگ تأثیر بسزایی گذاشته است!

تاثیر هوش مصنوعی بر آینده دیجیتال مارکتینگ:

هوش مصنوعی را می‌توان یک انقلاب در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال دانست. در اصل می‌توان گفت بازاریابان و کسب‌وکارها برای بازاریابی خود در دنیای مجازی، پلتفرم‌های اجتماعی و به طور کلی در دنیای دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و این خود انقلابی بزرگ است! و پیش بینی می‌شود هوش مصنوعی تبدیل به یک عنصر اصلی در دنیای بازاریابی دیجیتال خواهدشد. چرا که میزان اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه درحال افزایش است و از آن جهت که هوش مصنوعی دارای پتانسیل زیادی در تصمیم گیری دقیق و سریع است، می‌تواند کمک بزرگی به کسب و کارها برای بررسی سود و زیان خود، مخاطبان هدف و دیگر موضوعات حوزه دیحیتال مارکتینگ بکند.

هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی در بازاریابی تأثیر می‌گذارد؟

نمی‌توان پاسخ قطعی به این سوال را داد اما پیش بینی می‌شود هوش مصنوعی با توجه به پیشرفتی که در این سال‌ها داشته و پتانسیل قوی خود در زمینه‌هایی مانند: پیدا کردن مخاطبان هدفت درست، تشخیص، تجزیه و تحلیل بازار، صرفه جویی در زمان، تأثیرهای بزرگ و مثبتی بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *